Food/ Health

Alles over: Thee

Het leek me weer eens tijd voor een informatieve blog! Ik ga proberen dit soort stukjes vaker te schrijven, omdat ik het leuk vind om mijn kennis door te geven aan jullie :) Afgelopen weken heb ik voor een opdrachtgever artikelen geschreven over bepaalde voedingsmiddelen. Hierin beschreef ik o.a. waar het product vandaan komt, hoe het gebruikt wordt en wat voor voedingsstoffen er in zitten. Hartstikke leuk, nu weet ik zelf ook een stuk meer over allerlei verschillende voedingsmiddelen. Ik heb o.a. onderzoek gedaan naar granen, graanproducten, vissoorten, kruiden en thee. En over dat laatste wil ik nu wat vertellen.

 

Thee

 

Waar komt het vandaan?

Thee wordt gemaakt van de theeplant, de “Camellia sinensis”. Deze plant komt oorspronkelijk voor in Zuidoost-Azië, vooral in China. Tegenwoordig wordt de theeplant ook geteeld in tropische en subtropische gebieden over de hele wereld, al blijft China de grootste producent van thee. Theeplantages liggen meestal op een berghelling. Hoe hoger de plantage ligt, des te beter de kwaliteit van de thee.
Van de theeplant wordt witte thee, groene thee, zwarte thee en oolong thee gemaakt. Voor de productie van thee wordt bij voorkeur gebruik gemaakt van de jonge lichtgroene bladeren, omdat deze de lekkerste smaak geven.

 

Verschillende soorten.

Er zijn een aantal verschillende soorten thee; witte thee, groene thee, zwarte thee, oolong thee, pu erh thee en kruidenthee. De laatstgenoemde is eigenlijk geen thee, omdat deze niet gemaakt wordt van theeblaadjes. Aan deze thee wordt ook vaak suiker aan toegevoegd en bespreek ik verder niet in dit artikel. Pu erh thee is afkomstig van een andere theestruik “Qingmao”, een hele oude theestruik in China.
Zwarte thee is misschien wel de bekendste thee, hoewel groene thee steeds populairder wordt om te drinken. De verschillen liggen in de bewerking:

  • Zwarte thee wordt volledig gefermenteerd
  • Groene thee wordt gestoomd (geen fermentatie)
  • Witte thee wordt direct gedroogd (geen fermentatie)
  • Oolong thee wordt half gefermenteerd
  • Pu erh thee wordt gefermenteerd (hele rijpe blaadjes)

Fermenteren is het in aanraking komen met zuurstof. Bij de bewerking van zwarte thee worden de blaadjes gekneusd, doordat er hierdoor zuurstof bij kan komen, worden de blaadjes goudbruin tot zwart en krijgt het de karakteristieke sterke smaak. Oolong thee wordt half gefermenteerd en zit daardoor qua smaak tussen de zwarte en de groene thee in. (1)
Door het fermenteren gaan er een hoop gezonde stoffen verloren, dat maakt groene en witte thee de meest gezonde soorten.

Witte thee is een bijzondere thee, omdat hier alleen de jonge knoppen van de plant gebruikt wordt. Deze thee wordt eerder geoogst dan de groene thee en volledig verwerkt met de hand. Groene thee wordt geoogst als de knopjes open zijn.

Groene thee heeft een natuurlijke smaak en velen gezondheidsvoordelen. Witte thee is ook erg gezond en is zacht van smaak. De gezondheidsvoordelen van groene en witte thee zijn te danken aan de minimale bewerking, zo gaan de goede stoffen niet verloren.

 

Thee

 

 

Voedingsstoffen in thee.

Thee heeft dus een hoop gezondheidsvoordelen, maar waar zijn deze aan te danken en wat zijn de voordelen?
Thee bevat veel vitamines; bijvoorbeeld vitamine B en C en daarnaast de mineralen fluoride en mangaan. Belangrijker nog zijn de velen antioxidanten (flavanoïden) en tannines in thee.

Antioxidanten verwijderen agressieve stoffen (vrije radicalen) uit het lichaam, om schade te voorkomen. Antioxidanten staan ook wel bekend om het “anti-aging” effect. Regelmatig drinken van groene thee zou de veroudering vertragen. (2) Het beschermt daarnaast tegen hart- en vaatziekten en kanker.

Misschien heb je ooit gemerkt dat je je na het drinken van een kopje thee fris en opgewekter voelde? Dat zou kunnen komen door de tannines (polyfenolen) en cafeïne in thee. Deze stofjes zorgen voor een stimulerend effect. (2)

We weten dat cafeïne ook nadelige werkingen kan hebben op het lichaam, zoals rusteloosheid, hoge bloeddruk, hoofdpijn en slaapproblemen. Cafeïne zit vooral in koffie en in mindere mate in thee. Zwarte thee bevat 2 keer zoveel cafeïne dan groene thee, terwijl het voedingscentrum zegt dat 10 kopjes (van 125 ml) zwarte thee drinken op één dag veilig is. (3)
Overigens is het advies voor cafeïne per persoon verschillend, de een krijgt sneller hoofdpijn van te veel cafeïne dan de ander. Belangrijk: zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven wordt aangeraden om het cafeïne-inname sterk te verminderen (tot maximaal 1 kopje koffie per dag). (4)

Ik noemde net ook al even fluoride en mangaan. Fluoride is een spoorelement die erg belangrijk is voor de tanden en botten. Het beschermt tegen tandbederf en maakt de botten steviger. (5) Mangaan is ook erg belangrijk voor de botten (vorming van botweefsel), maar het is ook betrokken bij de stofwisseling. (6)

 

Thee heeft nog vele andere gezondheidsvoordelen, zal ik ze even op een rijtje zetten?

  • Groene thee bevat “L-theanine“, dit is een stofje (aminozuur) die een kalmerend effect heeft op de hersenen. Uit een Japanse studie bleek dat het drinken van groene thee de kans op een depressie verkleint met 44%, wat te danken is aan L-theanine. (7) (8) L-theanine komt vrijwel alleen voor in thee, meer hierover kun je lezen bij bron nummer 9 (9).
  • Tannine en cafeïne zijn goed voor het immuunsysteem. Het zijn eigenlijk giftige stoffen in de natuur, waardoor het zichzelf beschermt tegen bacteriën. In normale hoeveelheden is het voor de mens niet giftig. (10)
  • Door het drinken van groene thee, wordt het metabolisme gestimuleerd. Voedingsstoffen worden sneller afgebroken, wat ook een positief effect lijkt te hebben op het suiker in het bloed. Thee kan daarom goed zijn om te drinken bij diabetes. (10) (11)
  • Thee kan helpen bij het afvallen. Dit komt ook door het vorige puntje; het stimuleert het metabolisme. Het zorgt ook voor een verzadigd gevoel. Daarnaast zit er in thee 0 kcal (wanneer je het drinkt zonder suiker en melk), waardoor het een goed alternatief is voor frisdrank en andere suikerrijke/calorierijke dranken.
  • Oolong en witte thee is goed voor de huid, dit heeft waarschijnlijk te maken met de polyfenolen en anti-oxidanten. (12) (13)

 

Groene thee

 

Gebruik.

Om goede groene of witte thee te zetten is het belangrijk om het gekookte water eerst twee tot drie minuten af te laten koelen. De ideale temperatuur voor groene thee is namelijk tussen de 70 en 80 graden en voor witte thee is dit tussen de 75 en 85 graden. Bij deze temperatuur blijven de meeste gezonde stoffen behouden. Laat de groene thee 3 minuten trekken en de witte tussen de 4 en 6 minuten.

Thee kun je het beste bewaren op een donkere, koele en droge plek.

 

Conclusie.

Thee is een eeuwenoude drank, afkomstig uit Azië. Het heeft een hoop gezondheidsvoordelen, zoals: het geven van een opwekkend effect, een beschermend effect en het stimuleren van het metabolisme. Het beschermt tegen kanker, hart- en vaatziekten, griep en gaatjes in de tanden. Vooral groene en witte thee dragen deze voordelen. Wel moet er uitgekeken worden met de hoeveelheid cafeïne, het wordt aangeraden niet meer dan 10 kopjes (1250 ml) zwarte thee te drinken.

 

Eigen ervaring.

Ik vond het enorm interessant om onderzoek te doen naar thee, omdat ik zelf een echte theedrinker ben. Toen ik alle gezondheidsvoordelen las over groene thee, werd ik al helemaal blij. Merk ik iets van de gezondheidsvoordelen? Natuurlijk kun je nooit met zekerheid zeggen of het ook daadwerkelijk door de groene thee komt, of misschien door iets anders. Wat ik gemerkt heb, is dat ik sneller afval. Ik drink gemiddeld 4-5 koppen per dag (van 350 ml). Het lijkt een verslavend effect te hebben, wat ik helemaal niet erg vind omdat ik altijd te weinig dronk op een dag. Nu haal ik makkelijk de 1500 ml alleen al aan groene thee. Ook merk ik dat groene thee een oppeppend effect heeft, ik vind het hierdoor ook fijn om het te drinken tijdens het studeren. Het zorgt er voor dat ik me beter kan concentreren.
In het begin vond ik groene thee niet erg lekker, het is even wennen. Nu vind ik het heerlijk. Het lekkerst vind ik om er een stukje verse gember bij te doen of een beetje citroensap, al vind ik het naturel ook prima te drinken!

 

Bronnen.

  1. The World’s Healhiest Foods – http://whfoods.com/genpage.php?tname=george&dbid=352
  2. Organic Facts – https://www.organicfacts.net/health-benefits/green-tea.html
  3. Voedingscentrum – http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/thee.aspx
  4. Voedingscentrum – http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/cafeine.aspx
  5. Vitamine-info – http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/fluoride/
  6. Vitamine-info – http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/mangaan/
  7. IOCOB – http://www.iocob.nl/2012/08/l_theanine_tegen_angst_en_depressie/
  8. Scientias – http://www.scientias.nl/feelgood-stof-in-groene-thee-rekent-af-met-depressie/
  9. Orthokennis – http://www.orthokennis.nl/nutrienten/Theanine
  10. Organic Facts – https://www.organicfacts.net/health-benefits/beverage/health-benefits-of-tea.html
  11. Gezondheidsnet – http://www.gezondheidsnet.nl/diabetes/groene-thee-helpt-bij-diabetes
  12. Organic Facts – https://www.organicfacts.net/health-benefits/beverage/health-benefits-of-oolong-tea.html 
  13. Organic Facts – https://www.organicfacts.net/health-benefits/beverage/white-tea.html

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply