Koolhydraatarm dieet/ School Projects

KH-ARM: Conclusie

koolhydraten2a

koolhydraten2a

Na een tijdje een koolhydraatarm dieet gevolgd te hebben (zie dagboek deel 1, dagboek deel 2) trek ik nu mijn eigen conclusie.
Voor ik begon bedacht ik een aantal vragen waar ik na afloop antwoord op wilde geven! Hier komen de antwoorden!


Ben ik  afgevallen tijdens het Atkins dieet?
Ja dat ben ik zeker. Ik ben sinds de start van dit dieet 3,7 kilo afgevallen in 3 weken. Dat is toch meer dan een kilo per week. Aardig wat dus!

Hoe voelde ik me over het algemeen tijdens het onderzoekje?
Ik voelde me slap, had niet veel energie. Hierdoor kreeg ik ook problemen met leren en concentreren en werd het sporten ook steeds zwaarder. Ik was overigens niet altijd zo moe. Er waren ook dagen dat ik wel gewoon energie had.
Wat ik wel heel fijn vond, is dat ik geen darmklachten meer had. Al sinds dat ik kind was heb ik eigenlijk altijd wel darmklachten gehad, er werd toen gezegd dat ik Prikkelbaar Darm Syndroom zou hebben. Dit komt ook vaker voor in mijn familie. Tijdens dit dieet heb ik de klachten die daarbij kwamentotaal niet gehad. Dat komt omdat ik bijna geen vezels binnenkreeg, waardoor mijn darmwand niet zo geprikkeld werd. Dit geldt trouwens niet voor alle mensen met PDS. Er zijn ook mensen die juist wél veel vezels binnen moeten krijgen met PDS, omdat ze anders juist klachten krijgen. Het koolhydraatarm dieet is dus niet voor iedereen met PDS geschikt.

Wat waren moeilijke/minder fijne punten die ik tegenkwam?
Je moet heel goed  bedenken wat je gaat eten. Je moet goed onderzoeken waar veel koolhydraten in zitten en waar minder koolhydraten in zitten. Ik kan begrijpen dat mensen dit niet geweldig vinden om te doen, of het gewoon überhaupt niet willen doen.
Het feit dat ik uit het niets ongesteld werd, heel emotioneel werd en veel menstruatiepijn had, vond ik ook niet zo fijn. Natuurlijk is de schuld niet direct bij het koolhydraatarm dieet te leggen, maar als ik rondvraag aan andere vrouwen die het koolhydraatarm dieet volgen en fora lees, is dit wel een veelvoorkomend en herkenbaar probleem.
Ik vond het moeilijk dat ik geen fruit mocht eten, behalve wat rood fruit later in het onderzoek. Ook kwam het eten van vlees en eieren al redelijk snel mij neus uit.

Wat waren fijne dingen die ik tegenkwam?
Je mag eigenlijk zo veel vlees/ei/vis eten als je wilt. Voor echte vlees- of viseters is dit natuurlijk geweldig. Ik ben een vleeseter, maar niet zo’n grote vleeseter dat ik dit meteen geweldig vind.
Wat ik zelf fijn vind, is dat ik eindelijk weer eens afviel. Doordat ik een tijd lang stil stond op het zelfde gewicht, verloor ik de motivatie een beetje. Nu dankzij dit dieet, wat voor mij voor gewichtsverlies heeft gezorgd, zie ik weer dat het me toch wél lukt. Ik ben weer gemotiveerd om mijn best te gaan doen.
Zoals ik al benoemde, had ik ook geen/weinig darmklachten. Dat vond ik natuurlijk super. Het was wel even wennen dat ik geen buikpijn had, al klinkt dat misschien heel gek.

Zou ik dit dieet aanraden? Waarom wel/waarom niet?
Ik vind deze vraag toch nog vrij lastig te beantwoorden, omdat ik nog niet zoveel kennis heb over voeding om echt een professioneel antwoord te geven.
Daarom ga ik nu dan ook zeggen wat IK vind en denk.
Dit dieet, of levenswijze zoals Atkins het eigenlijk noemt, zal ik niet direct aanraden. Waarom niet?

  • De natriuminname is al snel hoog. Wanneer je honger hebt, eet je geen stuk fruit, noten een of portie snackgroente maar een stukje kaas of een stukje worst. Hier zitten namelijk erg weinig koolhydraten in. Wat ik weet is dat het volwassenen niet aangeraden wordt om meer dan 6 gram zout per dag te nuttigen. Dit staat gelijk aan max 2,4 gram natrium per dag.
    Als we kijken naar de voedingswaarde van kaas (40+), zien we dat daar al 0,9 gram natrium in zit per 100 gram. Chorizo bevat zelfs al 1,4 gram natrium per 100 gram. Nou eet je natuurlijk niet van beide 100 gram op een dag (een portie kaas en chorizo zijn beide ongeveer 30 gram), maar ik wil hier mee aangeven dat deze beide producten al veel natrium bevatten terwijl dit wel twee producten zijn die IK veel gegeten heb wanneer ik honger had en opzoek was naar iets koolhydraatarms. Ook at ik vaak een omelet/gekookt ei/gebakken ei, waar ook vaak wel een beetje zout over/doorheen ging. En zoutloos vlees eten? Dat is vaak niet erg smakelijk.
    Voor veel mensen, buiten het koolhydraatarm dieet, is het zelfs al erg moeilijk om binnen het maximum van 2,4 gram natrium of 6 gram zout per dag te blijven. In veel meer dingen dan je denkt wordt er zout aan toegevoegd.
    Te veel natrium kan zorgen voor een hoge bloeddruk, nierziekten en een grotere kans op hart- en vaatziekten.
  • Naast een te hoge natriumgehalte, is er waarschijnlijk ook sprake van een te hoog inname van verzadigde vetten. Vanuit Atkins wordt aangeraden volle producten, kaas en eieren te eten en bij elke maaltijd het liefst een eetlepel olijfolie te gooien. De vetinname is zoals je begrijpt erg hoog. Dit moet ook wel, omdat je toch ergens je energie uit moet halen.
    Onverzadigd vet als in olijfolie is prima, maar met verzadigd vet moeten we uitkijken. Het kan het cholesterol verhogen, wat ook weer voor hart- en vaatziekten kan zorgen.
    Hard vet, zoals in de vorm van roomboter, zijn de verzadigde vetten. Verzadigd vet zie je overigens niet altijd in je voeding. Het zit in o.a. volvette kaas, worst, vlees en volle producten. Precies de producten die je volgens Atkins moet eten.
  • Nog een andere reden waarom ik een koolhydraat arm dieet als Atkins niet snel zou aanraden is om de veel te lage inname van voedingsvezels. Een gemiddeld persoon, zonder Atkins dieet, heeft al moeite om aan de aangeraden 30 gram vezels per dag te komen.
    Vezels zitten in o.a. granen, groente, fruit, noten en peulvruchten. Deze producten bevatten echter ook weer koolhydraten, die we nou juist moeten verminderen volgens Atkins. Vezels zijn erg belangrijk voor een goede darmwerking, geven een verzadigd gevoel en sommige hebben zelfs een gunstig effect op het cholesterolgehalte (waardoor het risico op hart- en vaatziekten verlaagd kan worden).
  • Naast de genoemde punten, is een te kort aan vitamines en mineralen ook nog een belangrijk punt. Er is echter wel bekend dat het nodig is om multivitaminen te slikken bij het dieet, maar het is maar net de vraag of iedereen dat doet. Daarnaast is er nog onzekerheid of de vitamines in pil vorm goed worden opgenomen door het lichaam.

Ik kan wel een aantal redenen bedenken wanneer ik dit dieet wél zou aanraden:

  • Het zou een oplossing kunnen zijn voor mensen met PDS. Ik zou het alleen niet aanraden om onder de 20 gram KH te blijven. Omdat het Atkins dieet in fases is verdeeld, zou het wel een methode kunnen zijn om er achter te komen hoeveel KH/vezels een persoon met PDS kan verdragen.
  • Het is een afvalmethode die waarschijnlijk bij iedereen wel werkt. Je hoeft er ook niet heel veel lekkere dingen voor te laten staan. Vlees/kaas/vette dingen kun je gewoon nog blijven eten. Ik denk daarom dat dit dieet inzetbaar kan zijn voor mensen die moeite hebben met afvallen en de hoop opgeven.

Af en toe een “koolhydraatarmere” dag of week kan denk ik geen kwaad, maar om maanden lang onder de 20 gram KH te blijven lijkt mij ongezond vanwege bovengenoemde redenen.

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Een overzicht van 2015 - CozyMess
    1 januari 2016 at 18:47

    […] een geweldig 2015 :) Een jaar waarin ik 155 berichten heb gepost! Waarin ik 31 dagen geprobeerd heb koolhydraatarm te eten en het jaar waarin ik voor 31 dagen vegetariër was! En dat laatste is ook meteen een van […]

  • Reply
    Lianne
    12 februari 2015 at 10:22

    Hoi kim,
    Interesant zeg, dit dieet is dus wel vooral goed als je snel wat wilt afvallen, maar geen fruit moge eten lijkt me toch wel afschuwelijk.. Ken je trouwens het caveman dieet? Kwam ik laatst tegen op internet, ze zeggen dat het aardih succesvol is omdat het vooral ook erg gezond is. Wat om uit te proberen? Groetjes lianne

    • Reply
      CozyMess - Kim
      14 februari 2015 at 10:09

      Hey Lianne!
      Je mag wel fruit eten, maar alleen de rode vruchten en in een latere fase :) Maar het is inderdaad lastig!
      Ik heb wel eens van het caveman dieet gehoord ja! Net ook eventjes opgezocht. Klinkt ook heel interessant! Ga ik me zeker ook meer in verdiepen :) Thanks voor je reactie en het meedenken!
      Liefs Kim

    Leave a Reply