Koolhydraatarm dieet/ School Projects

KH-ARM: Dagboek deel 2

Processed with VSCOcam

Voor 3 weken heb ik een koolhydraatarm dieet gevolgd, om te kijken hoe zo’n dieet gaat. Koolhydraatarme diëten zijn erg populair om snel gewicht te verliezen. Vandaar dat ik dit wel interessant vond om uit te proberen en te kijken hoe gezond dit is. Ik heb het bekende Atkins dieet gevolgd. Voor meer informatie over koolhydraatarm en Atkins klik je hier.
Elke dag heb ik een dagboek bijgehouden over hoe de dag verliep, wat ik at en hoe ik me voelde. Ook heb ik bijgehouden of ik gewicht verloor. Een aantal dagen, de boeiendste dagen, uit dit dagboek deel ik nu met jullie! Dit is deel 2. Voor deel 1 klik je hier.

 

Dag 6, donderdag 8 januari
Voordat ik naar school ga snijd ik een stuk kaas en eet deze met tegenzin op.
Mijn schooldag is wat langer dan de vorige dagen, dus ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen.
De eerste les gaat eigenlijk prima. Daar ben ik blij om want dat is Chemie, waar ik normaal geen reet van begrijp. Na chemie gaat alles een stuk vermoeiender. Ik voel me zwak, heb geen zin, heb honger maar geen trek. Als lunch heb ik de laatste 2 kippenpoten meegenomen en 2 gekookte eieren. De kip komt echt mijn neus uit, maar die eieren waren eigenlijk wel lekker.

Vandaag is echt de ergste dag tot nu toe. Ik voel me best wel beroerd.
Mercedes zegt ook dat ze denkt dat ik nu wel in ketose zit. Want ik stink uit mn bek zegt ze. Haha. Nouja. Ik denk idd dat ik wel in ketose zit ja. Zo voelt het wel!

Tijd voor avond eten. Gewoon simpel, maar wel lekker. 2,5 speklap (!!!!! Oke dat is best cool. Ik houd van speklappen en nu is het gewoon toegestaan om er veel te eten) en 125 gram gekookte sperziebonen met een beetje chili olie, smoked paprika poeder, veel zwarte peper en wat knoflookpoeder.
Tussen het koken door neem ik stiekem een handje pinda’s. Ja dat mag eigenlijk niet, maar zo lekker.

Na het eten heb ik opeens weer energie. Ik besluit om te gaan sporten. Dat was wel een goede keuze, want het geeft me op de een of andere manier juist energie. Ik doe wel alleen kracht, voor 30 min cardio heb ik niet genoeg energie.
Kracht gaat prima. Ik probeer deel 2 van mijn nieuwe workout schema uit. De spierpijn van mijn vorige workout voel ik nog goed. Ik vind het wel lekker. Na sporten neem ik alleen nog een eiwitshake en ga dan naar bed.

 

Dag 7, vrijdag 9 januari 2015

Na gister, voel ik me vandaag een stuk beter. Wel moe, maar beter.
Mijn ontbijt is een eiwitshake, eigenlijk had ik eieren op de planning staan maar helaas had ik daar geen tijd meer voor.
Na een huisartsbezoek ga ik op visite bij mijn opa en oma. Mijn oma bakt heel lief 2 eitjes voor mij met ham <3 Dus dat is mijn lunch, samen met een koffie (met room en zoetjes).
Bij de Kruidvat haal ik van die bruis Multi Vitamine, omdat ik die pillen gewoon niet kan slikken. Ik heb zo’n pillen-slik-angst-iets. Het duurt bij mij of een halfuur voordat ik eindelijk met heel veel moeite en proberen een pil kan doorslikken, of ik bijt hem kapot en ga dan kokhalzen omdat het zo vies is. Nee, geef mij maar gewoon bruistabletten dan, hihi.
Bij het kopen van vitamines moet je even kijken naar de ADH%. Ik neem de gene die niet zo duur is en die het dichts bij de 100 % ADH komt. Zo weet je zeker dat je genoeg vitamines binnenkrijgt!

Mijn avondeten is (door mijn lieve mama gemaakte) knolselderij friet, salade en shoarma.
In de knolselderij friet zat eigenlijk te veel KH in voor mij, maar ach. Het is in ieder geval veel beter dan friet van aardappel! En het is nog lekker ook! :)


Dag 10, maandag 12 januari 2015

lowcarb bigmac

Om even deze dag kort samen te vatten: wat een *piep* dag.
Sinds zaterdag ben ik opeens zomaar ongesteld geworden, ook al slik ik de pil gewoon.
Vreemd dus. Maarja, er loopt al een onderzoek naar mijn buik.. Dus als er iets mis is, hoor ik het vanzelf wel.

Anyway, de hele dag (sinds gister eigenlijk) heb ik dus al vreselijke menstruatiepijn.
Een vriendin van mij las op fora dat andere vrouwen die koolhydraatarm eten, een heftigere menstruatie en meer pijnklachten hadden én dus ook tijdens het slikken van de pil ongesteld werden. Het kan aan dit dieet liggen dus.
Sowieso ben ik ook erg gespannen door o.a. school. Dat verergert de pijn alleen maar, denk ik.
Naast dat ik veel pijn heb, ben ik ook super emotioneel. Ik denk opeens na over mijn doelen in het leven… en eigenlijk over alles begin ik na te denken.
Zou dit door het dieet komen? Ik denk het haast wel, want ik voel me niet vaak zo. En er is niet echt aanleiding voor. Ik heb me in ieder geval voorgenomen vandaag maar niet te sporten. Ik moet even rustig aan doen + tijd aan school besteden.

Vanaf vandaag heb ik mijn koolhydraat inname met 5 gram verhoogd. Hierdoor kom ik per dag op een totale KH inname van 25 gram.
Ontbijt: sneetje koolhydraatarm brood met pindakaas
Lunch: een lekkere zelfgemaakte hamburger
Diner: sla wraps met gehaktsaus
Ik heb erg veel honger, na het avond eten. Ik zit al precies op de 25 gram koolhydraten, dus ik kan niet echt iets eten. Behalve kaas of vlees, maar daar heb ik echt geen zin in. Daarom ga ik maar lekker aan de thee.

 

Dag 13, donderdag 15 januari 2015

Na een paar emotionele dagen, gaat het eindelijk wat beter.
Ik heb met een aantal mensen gesproken en wat dingen geregeld, waardoor ik me weer wat rustiger voel. Toch denk ik dat dit emotionele gedrag wel komt door het dieet. Ik ben echt nooit ZO emotioneel dat ik dagen lang aan het huilen ben. En het feit dat ik opeens ongesteld werd, terwijl ik gewoon de pil slikte is natuurlijk ook een beetje vreemd. Duidt toch een beetje op hormoonverstoring of iets dergelijks.

 

Dag 15, zaterdag 17 januari

Mijn ontbijt bestond uit Griekse yoghurt met walnoten en kaneel. Ik mag nu wat meer koolhydraten eten omdat ik in fase 3 zit. Dit zorgt er voor dat ik nu meer keuze heb om te eten, wat erg fijn is! ’s Avonds at ik dan ook lekker veel broccoli, met crème fraiche en kaas uit de oven en daarnaast speklapjes.
Overdag heb ik geprobeerd te leren, maar ik had er geen energie voor.. ik mis die koolhydraten echt in dit soort gevallen.

 

Dag 20, donderdag 22 januari

De tentamenstress begint nu echt steeds erger te worden. Over minder dan een week heb ik mijn hertentamen, maar het lukt maar niet om te leren. Ik kan me niet concentreren, heb honger, verlang naar fruit/stokbrood/havermout/groente/chocola. Ik moet ook te veel nadenken over wat ik ga eten. Alles moet uitgedacht worden. Ik ben er helemaal klaar mee.
Ik vind het op het moment veel belangrijker dat ik woensdag mijn hertentamen met een voldoende kan maken en dat ik de rest van de tentamens de dagen er na ook gewoon kan halen.
Dus nadat ik het eerst met een aantal mensen had besproken, om te vragen wat zij er van vinden als ik er mee stop, heb ik besloten te stoppen met dit dieet. Iedereen vindt het natuurlijk veel belangrijker dat ik mijn tentamens gewoon haal.


Dus wat ga ik nu doen?

Allereerst ga ik me nu gewoon op mijn tentamens storten. Ik wil ze gewoon halen.
Ik stop helemaal met Atkins. Ik ga gewoon de komende twee weken, tot na mijn tentamens, koolhydraten eten. Wel let ik er op welke koolhydraten ik eet. Groente en fruit ga ik gewoon eten zoveel ik wil. Van pasta en brood ga ik alleen de volkoren variant eten (betere koolhydraten, meer voedingsvezels), aardappels ga ik niet eten behalve de zoete aardappel en qua rijst kies ik voor zilvervliesrijst. Lijkt mij voor nu prima.

Ik vind het erg jammer dat ik de maand niet kan afmaken met het koolhydraatarm eten. Het voelt wel een beetje als falen, maarja ik kies nu gewoon voor wat ik belangrijker vind.
Na mijn tentamens ga ik echter wel verder, maar dan niet met Atkins. Ik ga dan minimaal twee weken volgens de Voedselzandloper eten. Ook de Voedselzandloper let op koolhydraten, maar dan op een andere manier. Voor informatie over de Voedselzandloper, kijk hier. Het leek me een interessant vervolg op het Atkins.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply