Life

LIFE: Vakantie kilo’s aanpakken

zomer3

We kijken er weken, nee maanden, naar uit. Vakantie! Heerlijk even genieten. Geen werk, geen school, geen of weinig verplichtingen. Lekker aan het strand liggen, cocktailtje drinken, pizza eten en als toetje een coupe ijs naar binnen werken…. Soms laten we ons iets te veel gaan in een vakantie. Bij thuiskomst durven we de eerste dagen eigenlijk niet op de weegschaal te staan, want je weet zelf ook wel dat je iets te veel genoten hebt van al dat lekkers.

 

zomer4

 

Maar genieten mag best! Die vakantie kilo’s gaan er gewoon weer zo snel mogelijk van af! Dat doe je simpelweg door minder kcal naar binnen te proppen dan je verbrand, dat weten we ondertussen denk ik wel. Deze tips kunnen daarbij helpen:

  • Als eerste moet je accepteren dat je wat aangekomen bent. Zie het niet zo negatief. Je hebt toch lekker genoten en ontspannen? Ook dat is super belangrijk.
  • Stel een doel. Een doel hebben is erg belangrijk, omdat je dan weet waar je het voor doet. Ben je 3 kilo aangekomen na de vakantie en wil je die er af? Prima! In 1 week?? Nee joh gek! Stel reële doelen. Het is meer motiverend om ruime doelen te stellen. 3 kilo in 1 maand lijkt mij een prima doel. En als het er sneller af is, is dat toch alleen maar geweldig?
  • Weeg jezelf maximaal 1 x per week! Het heeft geen zin om elke dag op dat ding te staan, je lichaamsgewicht schommelt iedere dag.
  • Kom zo snel mogelijk weer in het oude ritme! Sportte je voor de vakantie? Ga dan zo snel mogelijk weer sporten! Het liefst de volgende dag nog. Hoe langer je het uitstelt, hoe moeilijker het gaat worden om je neus weer te laten zien in de sportschool.
  • Deed je nog niet aan sport? Probeer dan elke dag minimaal een uur te bewegen. Wandelen, fietsen, zwemmen, hardlopen, het maakt niet uit. Als je maar beweegt! Vind je het moeilijk om na werk nog de bank af te gaan? Zoek dan een sportmaatje om elkaar te motiveren.
  • Probeer regelmatig te eten. 3 gezonde maaltijden met 3 gezonde tussendoortjes (fruit of noten).
  • Drink water! Water reinigt je lichaam en dat kunnen we na al die troep wel goed gebruiken, denk ik zo.
  • Beperk alcoholische drankjes. Ook al heb je nog vakantie, probeer het te beperken tot het weekend. Avondje uit? Wissel een wijntje af met een glas water.
  • Houd je kcal voor een tijdje bij, dat kan heel makkelijk via MyFitnessPal of FatSecret. Vaak is het niet eens nodig om onder je energiebehoefte* te zitten, als je alleen de vakantie kilo’s kwijt wilt. Door “normaal” te eten, zul je vanzelf de kilo’s kwijt raken. Is dit niet het geval? Ga dan 200 – 400 kcal onder je energiebehoefte zitten. (*Je energiebehoefte wordt berekend door de app)
  • Eet vooral de volkoren varianten van brood en pasta’s en laat de geraffineerde koolhydraten (producten met veel suiker en/of wit meel, zoals frisdrank, snoep, witbrood, etc.) lekker staan! Eet vooral lekker veel groente met wat vlees/vis.

 

zomer2

 

Wat ik zelf het belangrijkst vind, is om zo snel mogelijk weer in het oude ritme te komen. De andere tips wist je waarschijnlijk wel. Als je niet meteen weer begint met gezond eten en sporten, dan blijf je het maar uitstellen. Ik spreek uit ervaring! Ik ben na mijn vakantie ook een aantal kilo’s aangekomen, maar ben meteen gestart met gezond eten (lichte maaltijden, zo min mogelijk geraffineerde koolhydraten, verdeeld over de dag, veel water drinken, etc.). Daarnaast heb ik het hardlopen weer lekker opgepakt, wandel ik lekkere stukken en heb ik een schema gemaakt voor oefeningen die ik thuis kan uitvoeren. Het lastigste deel vind ik misschien wel om de drankjes in het weekend te laten staan… :p Het is zo gezellig op een fijne zomeravond! Toch beperk ik het dan maar tot één drankje per dag… Calorieën in drankjes zijn namelijk ontzettend zonde!

Ben jij ook wat kilo’s aangekomen deze zomer? Hoe probeer jij de kilo’s te beperken? Wat is jouw knelpunt? Of is het je prima gelukt om op het zelfde gewicht te blijven? :)

 

zomer3

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply