Health

Personal Body Plan, een nieuwe challenge!

Personal Body Plan

Het is vanzelfsprekend dat een foodblogger van lekker eten houdt. Dat is geen verrassing voor je. Ik vind het enorm gezellig om uitgebreid te koken en om in de avond lekkere hapjes te eten en in het weekend daar een biertje of wijntje bij te drinken. Beweging? Ja dat vind ik wat minder. Niet dat ik er een hekel aan heb om een stuk te wandelen, of te zwemmen, ofzo. Maar de sportschool vind ik echt stom. Dan krijg je dus al snel een positief energiebalans. En dat is dus negatief. Want een positief energiebalans betekent dat ik meer in mijn mond stop dan dat ik er af verbrand door beweging.

Hoewel ik in mijn ogen 80% van de tijd gezond eet, kan het ook wel eens voorkomen dat ik een week heb waarin ik wat vaker wat minder gezond eet. Als ik gevraagd wordt voor een persdiner, of op een festival of een weekendje weg bijvoorbeeld. Moet ook kunnen, maar dan zou ik wel meer moeten bewegen! En dat is een beetje waar het mis gaat en waardoor ik een super stabiel gewicht blijf houden haha. Al jaren zit ik op precies hetzelfde gewicht, wat op zich ook best een prestatie is haha, maar ik zou er toch graag wat kilootjes af willen hebben. Daarom heb ik maar eens hulp van buitenaf erbij geroepen. Van Personal Body Plan om precies te zijn.

Op 1 mei ben ik gestart met Personal Body Plan. Vooral voor de motivatie om meer te gaan bewegen, want mijn voeding weet ik zelf wel hoe ik dat moet doen natuurlijk. Als ik de genietmomenten wat minder, moet die voeding namelijk wel goed komen. Dat klinkt heel makkelijk misschien, maar voor zo’n foodie als ik is dat knap lastig :p Nog lastiger is het feit dat ik nu 3 keer naar de sportschool moet en daar oefeningen moet doen die ik normaal nooit zou doen.

Personal Body Plan, wat is dat?

Het zou goed kunnen dat je geen idee hebt waar ik het over heb als ik Personal Body Plan zeg. Dus hier even een korte uitleg. Personal Body Plan is een online platform dat persoonlijke online coaching aanbiedt op het gebied van voeding en sport. Je gaat voor 6 maanden een traject aan, waarbij je een eigen coach krijgt. Deze coach begeleidt je tot de laatste dag met jouw programma.

Bij het aanmelden start je met een Lifestyle-ID test, waarop jouw programma wordt samengesteld. Je trainingen en voedingsbehoefte wordt samengesteld door experts. Je voert ook meteen wat metingen uit en maakt foto’s die je moet uploaden. Op basis van je lengte en gewicht wordt er een energiebehoefte berekent. De dag dat je start kan je inloggen op de speciale PBP-app op je mobiel en daar kun je goed bijhouden wat je die dag hebt gegeten en hoe je training er uitziet voor die dag. Heel duidelijk allemaal. Ook volg je iedere dag een les, om te leren over je gewoontes en hoe deze jouw doel in de weg kunnen staan. Een stukje bewustwording.

 

Hoe bevalt Personal Body Plan tot nu toe?

Op het moment dat ik dit schrijf, zit ik in week 3 van mijn traject die in totaal 26 weken duurt. In het begin had ik soms wel even een dip “moet ik nu serieus 6 maanden lang op deze manier gaan leven?” “elke dag alles wegen wat ik eet?” “mag ik nou geen biertje meer drinken op een terras?” “een half jaar lang 4x per week sporten?!”. Ik snapte even niet meer waarom ik hier aan begonnen was. Het is echt even een switch, maar ik moet je zeggen dat het went. Wel heb ik gevraagd of ik het sporten kon verlagen naar 3 keer per week, omdat 4 keer lastig in te plannen is voor mij.

Voeding

Ik ontbijt praktisch iedere dag met hetzelfde, namelijk havermout met banaan, lijnzaad en rozijnen of (soja)yoghurt met muesli en fruit. Dat is makkelijk invoeren. Het invoeren in de app vind ik wel een beetje irritant, omdat wanneer je zoekt op “banaan” je eerst een hele lijst krijgt met producten waar banaan inzit, in plaats van meteen een banaan. Dat is met elk product zo en het is gewoon vervelend, omdat het langer duurt en je soms een enorm lange lijst moet doorbladeren opzoek naar de banaan. De banaan hoort gewoon helemaal boven aan te staan natuurlijk.

Je weet per dag hoeveel calorieën en hoeveel koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels je moet eten. Op een niet-trainingsdag moet ik zo’n 1800 kcal per dag eten. Ik vind dit zelf nog erg veel voor iemand die wilt afvallen, maar mijn coach zegt dat ik het gewoon even aan moet kijken en het nog even vol moet houden. In het begin is het wel even puzzelen hoe je de juiste hoeveelheden binnen kan krijgen. Daarom zijn mijn maaltijden tot nu toe best wel saai geweest haha.

Nu voer ik al m’n eten van te voren al in, zodat ik zeker weet dat het binnen mijn voedingsschema past. Dat vind ik veel fijner dan achteraf invoeren en er achter komen dat ik 300 kcal te veel gegeten heb :p Ook weet ik hierdoor van te voren wat ik ga eten en dat maakt het makkelijker om hierop voor te bereiden en om wat minder saaie dingen te eten. In de app vind je ook een lijst met aanbevolen producten en niet aanbevolen producten, maar om eerlijk te zijn kijk ik daar niet echt naar. Ik ben het namelijk niet altijd eens met wat zij wel en niet aanbevelen, maar dat maakt verder ook niet uit.

Trainingen

Sport… mijn minst favoriete deel. Ik moet zeggen dat toen ik de trainingen bekeek, ik echt even gedemotiveerd raakte. De trainingen lijken totaal niet op wat ik normaal gesproken in de sportschool deed. Ik deed gewoon wat krachtapparaten en een korte cardio sessie en dat kostte me een uurtje. Over de schema’s van Personal Body Plan deed ik de eerste week 2,5 uur. Ja. 2,5 uur. En ik was kapot. Ik vond het helemaal niet leuk en de helft lukte me niet eens. Het blijft nog steeds een dingetje hoor. Nog niet alle oefeningen lukken me.

De training bestaat uit een warming up met een foam roller en een korte interval training op de crosstrainer of roeiapparaat. Dan komen er een aantal stretchoefeningen en een paar oefeningen met losse gewichten. En afsluitend weer een korte interval training en weer wat oefeningen met de foam roller. Geen apparaten dus. Allemaal op een matje of in het “krachthonk”.

De trainingen zijn opgebouwd in verschillende fases, maar daar kan ik nog niet zoveel over vertellen omdat ik nog steeds in de eerste fase zit; de anatomische adaptiefase. Kort gezegd betekent dit: voorbereiding op de eerste shaping fase en duurt 3 of 4 weken. Tijdens de training gebruik je vooral spieren die vaak zwak zijn en ik heb gemerkt dat het veel oefeningen zijn waarbij je je evenwicht traint. Vooral dat evenwicht is iets wat ik erg moeilijk vind! Maar oefenen baart kunst zeggen ze altijd ;)

Hoewel ik de oefeningen in het begin niet zo leuk vond, vind ik ze steeds minder erg worden haha. Nog niet alle oefeningen kan ik goed uitvoeren, maar het gaat steeds beter. De eerste week had ik ook enorme spierpijn, ik kon de volgende ochtend niet meer bewegen haha. Nu wordt de spierpijn na de training al minder en gaat het herstel sneller.

Gedragslessen

Zoals ik al zei, volg je ook elke dag een les tijdens het traject. Deze lessen maken je bewust van je gewoonte en gedrag. Elke les sluit je af met een soort huiswerkopdrachtje, waar je een aantal vragen beantwoord zodat je coach dit kan lezen. Om heel eerlijk te zijn, loop ik een beetje achter met mijn lessen door mijn trip naar Stockholm.. Ik heb nog geen tijd gehad om het in te halen, dus ik heb er nog niet zoveel gedaan. Ik kan mijn ervaring er nog niet echt over delen.

Coach

Je coach is er om je te begeleiden in het Personal Body Plan traject. Wanneer je even in een dip zit, kan je dat kwijt bij je coach. Wanneer je iets niet snapt, vraag je het aan je coach. Eigenlijk kan je met alles terecht bij je coach en dat is heel fijn. Je coach moet binnen 24 uur reageren, dus dat doet hij/zij dan ook. Zelf vind ik 24 uur wel een beetje lang, het komt regelmatig voor dat mijn coach in de ochtend een berichtje naar mij stuurt, ik daarop reageer met een vraag en ik dan de volgende ochtend pas een berichtje terugkrijg… Liever had ik iets sneller een berichtje terug gehad, zeker in het begin van het traject. De eerste week voelde ik me soms echt wel even somber en had dat dan wel even willen bespreken met mijn coach.

Verder ben ik echt tevreden over de coach van Personal Body Plan. Hij denkt goed met mij mee, geeft me complimentjes, geeft aan wat ik beter kan doen en geeft daarbij tips en is aardig. Hij is ook erg streng als ik mijn eiwitten niet haal (130 gram per dag) haha. Zijn eigen progressie is ook echt een inspiratie voor mij (zie foto hieronder). Het is ook fijn om te weten dat je coach zelf het hele traject ook ervaren heeft en weet hoe het is.

 

Resultaten?

Ik heb helaas nog geen resultaten die ik met je kan delen! Ik mag maar één keer in de vier weken op de weegschaal en dan moet ik mezelf ook weer opmeten. Blijft nog even spannend dus of er al fysiek resultaat is. Mentaal is er zeker wel al resultaat. Ik voel me gek genoeg fitter en ik heb de afgelopen weken ook echt veel meer bewogen dan ik normaal deed. Ik haalde dagen achter elkaar met gemak die 10.000 stappen per dag bijvoorbeeld. Helaas nu weer een paar dagen niet, door een druk weekend, maar daar baal ik dan ook echt van. Het is toch leuk om je dagelijkse doelen te behalen :) Ik voel me dan ook een stuk zelfverzekerder ofzo! Heel gek misschien, maar ook heel fijn :)

Conclusie eerste 2 weken Personal Body Plan

Hoewel de start zeker niet vlekkeloos verliep, begin ik er nu langzaam aan te wennen en te accepteren dat ik me nou eenmaal heb ingeschreven voor dit traject van 6 maanden haha. Ik heb me natuurlijk niet voor niks ingeschreven. Natuurlijk wil ik gaan voor de beste versie van mezelf, dus daar ga ik ook keihard voor werken :) En gelukkig kan ik gewoon nog lekkere dingen blijven eten en gaat het sporten ook steeds beter. Ik denk alleen wel dat ik nog gemotiveerder zal raken als ik weet of ik afgevallen ben of niet! Maar dat laat ik jullie weten in mijn volgende update.

Zal ik over 4 weken weer een update geven hoe mijn 2e fase ging? En vinden jullie het leuk als ik mijn weekmenu’s met je deel? Of wil je graag iets anders lezen/zien? Laat dan even een berichtje achter! :)

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    Keessie
    31 mei 2017 at 18:25

    Hoi Kim,
    Binnenkort in Azië kun je lekker “uitzweten”
    Ik kan ook wel een coach gebruiken want mijn gewicht blijft ook al een jaar hangen op 113 kg schoon aan de haak.
    Nog minder suikers tot mij nemen en veel meer bewegen is bij mij de sleutel tot succes, alleen nu nog DOEN.
    Ik ben al veel minder bier gaan drinken (van ca. 10 glazen naar 4 glazen per week) maar wat ik al vermoede is inmiddels bevestigd; bier is maar een klein onderdeel van het probleem. Het succes moet echt in MEER BEWEGEN zitten. Mijn vakantie staat voor de deur dus dan kan ik (samen met Harjanti) mijzelf in beweging gaan zetten. Fietsen, wandelen en heel misschien weer een beetje hardlopen in het park.
    Jij Kim, heel veel succes en ook een beetje plezier met je bodyshape, feelgood, yingyang en mindset. Je gezellige, te zware, schoonvader.

    • Reply
      CozyMess - Kim
      1 juni 2017 at 21:47

      Hee Kees!
      Suiker laten staan zal zeker helpen! En kleinere porties eten ;) In het begin erg moeilijk hoor, maar daar moet je doorheen. Ik heb op dit moment ook erg veel moeite met het laten staan van lekkere biertjes op terrasjes… Maarja, dan bedenk ik hoe ik me zou voelen als ik mijn doel bereikt heb en dan gaat het laten staan wat makkelijker. Beweging is ook zeker nodig om af te vallen! Maar met dit mooie weer is dat ook wel leuk toch? Lekker wandelen of fietsen. Jij ook veel succes! Liefs, Kim

  • Reply
    Karin
    31 mei 2017 at 10:35

    Hey Kim ik ben erg benieuwt nasr je verloop in deze challenge…
    Super spannend als je straks voor het eerst op de weegschaal gaat staan!
    Maar je hebt nu eigenlijk zowiezo al iets gewonnen!!! Want je voelt je lekkerder en fitter schrijf je!
    Nou ga vooral door!!!
    Je weet waar je het voor doet…
    Heel goed dat je dit deelt met al je volgers, dat moet toch ook een stok achter de deur zijn voor je om jouw challenge straks na 6 maanden met een goed resultaat en minder kilo’s af te ronden!
    Als het van je coach mag zou ik het wel fijn vinden als je de recepten & oefeningen met ons wilt delen… Want er mag bij mij ook wel weer zo’n 10 kilo af!

    • Reply
      CozyMess - Kim
      1 juni 2017 at 21:44

      Ik ben ook heel benieuwd wat het me op gaat leveren :)
      In het begin voelde ik me inderdaad fitter en beter, maar vandaag heb ik wel echt even een dip! Soort afkickverschijnsel ofzo, heb de hele dag al honger en word er gek van haha. Hopelijk morgen weer beter :p
      Ik zal de recepten die ik bedenk wel delen hier op CozyMess! En wie weet kan ik ook een aantal oefeningen delen als je dat fijn vindt!

    Leave a Reply