School Projects

PROJECT 3: Gezond & Low Budget – Week 1

sotoajam

Week 1 van de 5 van dit low budget project is alweer een tijdje voorbij! Hoe ging het? Best wel goed eigenlijk. Nou moet ik eerlijk toegeven dat de eerste week een makkie was. Ik had namelijk nog heel veel boodschappen in huis én ik kreeg aardig wat vlees mee uit Duitsland (weekendje weg), wat nog over was van de BBQ. En laat vlees nou net het duurste zijn. Daarnaast begin ik mijn week op zaterdag, omdat dat de dag is dat ik boodschappen doe. Deze week telde dus maar 5 dagen.

Tip van de week:
Dat veel van de producten uit m’n voorraadkast kwamen, vind ik alleen maar leuk. Ik denk dat iedereen wel een kast in z’n huis heeft, vol met eten. Mijn ervaring is dat sommige producten snel vergeten worden en dan opeens 2 jaar over de datum blijken te zijn. Zeker met een klein budget wil je dit voorkomen! Gebruik alle producten die je hebt!
Kijk eens in de kasten en in de vriezer, maak een lijstje van wat je al wél hebt. Bedenk met deze producten wat je gaat eten. Zo hoef je niks weg te gooien en heel weinig te kopen :) Weet je zelf niet wat je kan maken met de producten die je hebt? Kijk dan eens op een site als de Allerhande. Daar kan je heel makkelijk een product invullen die je hebt en dan krijg je honderden recepten.
Ik vond net bijvoorbeeld een blikje tuinbonen en had geen idee wat ik er mee moest doen. Ik typ “tuinbonen” bij zoeken en vind zo 109 recepten met tuinbonen! Ook handig: je kunt de filter “budget” aanzetten op de website, dan laat hij alleen recepten zien die betaalbaar zijn.

 

challenge

Maak een lijstje met alles wat je in de vriezer hebt liggen en houd deze up to date

 

De boodschappen heb ik gedaan bij de Lidl, omdat men zegt dat dat de goedkoopste supermarkt is. We waren inderdaad bizar weinig kwijt voor afgelopen week. 23 euro precies! Het duurste van het lijstje was extra mager rundergehakt (2,79 euro) en die heb ik nog niets eens gebruikt. Dinsdag at ik namelijk soep uit de voorraadkast, omdat Ronald in Noorwegen zat en ik uiteindelijk toch geen zin had om te koken. 4 euro ging er dus uiteindelijk af en heb ik alvast gekocht voor volgende week ;) Er kwam wel nog 3 euro bij, omdat ik op school iets uit de kantine kocht (ik viel zowat om van de honger en moest tot 18:30 uur naar school, blegh). Alsnog vind ik 22 euro weinig voor met z’n tweeën, helemaal als je nagaat dat we normaal rond de 80 euro kwijt zijn voor een week ;)

Ik vind het super interessant om bewust te kijken naar de prijs van producten. Het valt op dat groente helemaal niet zo duur is en fruit ook niet zo duur hoeft te zijn.  Vlees daarentegen is wel een stukje duurder. Hoe komt het dan dat Nederlanders zo weinig groente en fruit eten en zoveel vlees? Dat vind ik toch wel vreemd eigenlijk. Als je al dat vlees een zou laten staan, zou je én goedkoper uit zijn én gezonder bezig zijn. Naar mijn mening ;)

 

soto ajam

 

Wat heb ik afgelopen week allemaal gegeten?

Maandag:
Ontbijt: heel slecht, maar ik sloeg mijn ontbijt over. Ik had het weekend zoveel gegeten, dat ik nog vol zat en bijna blij was dat ik even niet hoefde te eten (haha).
Lunch: 3 vezelrijke crackers van Wasa (had ik nog in huis), 2 belegd met Sandwich Spread (had ik nog) en rookvlees en één met ossenworst (uit Duitsland).
Diner: groene gegrilde asperges (uit Duitsland), met een gemarineerde steak (uit Duitsland) en stokbrood met aioli.

Dinsdag: 
Ontbijt: halve bak magere kwark met vanille smaak.
Lunch: een omelet met 2 eieren, een ui (had ik beide nog) en champignons (uit Duitsland).
Tussendoor: een groene smoothie met ingevroren ananas en spinazie (uit de vriezer) en een banaan met sinaasappelsap.
Avondeten: Unox Hollandse erwtensoep (uit de voorraadkast) met 3 vezelrijke crackers (had ik nog) belegd met kipfilet/rookvlees, Sandwich spread (had ik nog) en veldsla. Oh en stukjes paprika.

Woensdag:
Ontbijt: halve bak magere kwark met vanille smaak.
Lunch: een salade met veldsla, ui, cherrytomaten, komkommer, gele paprika, stukjes gegrild achterham en een magere yoghurt sladressing (dressing en ui had ik nog).
Tussendoor: een wrap uit de kantine met gegrilde groenten en vlees (+3 euro).
Avondeten: bami goreng met atjar, gefrituurde uitjes, sambal en een kipfilet steak (nog uit Duitsland). Het enige wat ik hier voor had gekocht was een nasi/bami groentepakket.

Donderdag:
Ontbijt: halve bak magere kwark met aardbei smaak.
Lunch: overgebleven bami.
Tussendoor: een overheerlijk stukje homemade brownie, die ik kreeg van een vriendin (echt serieus de beste brownie ooit).
Avondeten: een super simpele pasta (uit voorraad) met tomaten, gerookte spekreepjes en kaas (kaas had ik nog).

Vrijdag: 
Ontbijt: havermout met appel en rozijnen (alles uit de voorraad, behalve melk).
Lunch: pasta van de dag er voor.
Avondeten: soto ajam (alleen Chinese kool en taugé gekocht).
Tussendoor: op een verjaardag.

Het recept voor de soto ajam vind je hier! Is erg lekker en helemaal niet zo duur. De blaadjes die je nodig hebt koop je bij de toko en vries je in. Zo’n zakje blaadje kost maximaal 1,50 euro, maar er zitten aardig wat blaadjes in! Wij doen er altijd wel lang mee, terwijl we regelmatig Indonesisch eten natuurlijk :)

Volgende week zal ik weer een update geven van mijn 2e week met een lekker recept natuurlijk!

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Keessie
    22 mei 2016 at 22:14

    Hoi Kimmy,

    Fijn dat we mee hebben geholpen aan je laatste doel (low budget week) met het overdadig weekend in Duitsland. Moeten we vaker doen, we hebben genoten en waren lekker uitgerust.

    • Reply
      CozyMess - Kim
      23 mei 2016 at 21:42

      Hey Keessie! Ik vind het een goed idee om het vaker te doen hoor ;) Hihi. Groetjes!

    Leave a Reply