School Projects

PROJECT 3: Gezond & Low Budget – Week 3

vriezer

Omdat mijn vorige budgetweek 3 echt een ramp was vanwege het klussen, heb ik besloten die te laten voor wat het was en er maar een week achter aan te plakken. Alhoewel het “on a budget” stuk waarschijnlijk wel gelukt is, maar het “healthy” gedeelte niet echt ;) Te druk, te weinig tijd, te veel stress, moe, niet fatsoenlijk boodschappen kunnen doen…. Dat blijken toch wel belangrijke dingen te zijn als je én goedkoop én gezond wilt eten. Het vraagt namelijk wel om wat voorbereiding.

Ik gaf deze week trouwens precies 50 euro uit aan boodschappen, ik heb dus net het budget gehaald. Waarschijnlijk was ik deze week meer geld kwijt door producten als: kaas (ik kocht 2 verschillende kazen, Grana Padano en Cheddar), walnoten, pijnboompitten en kipfilet. Deze producten bij elkaar kostte al 15 euro namelijk. Het grootste deel van de boodschappen haalde ik bij de Lidl en een klein deel haalde ik vlak voor het weekend bij de Albert Heijn. Bij de Appie lieten we ons verleiden door luxe pizza’s die in de aanbieding waren. Die 2 pizza’s hebben ons ook 7,50 euro gekost… Oh oh oh… Dat laat maar weer zien hoe kwetsbaar je bent voor reclames en aanbiedingen als je honger hebt ;) En de pizza’s waren niet eens lekker, haha.

Budget-tip van de week:
Neem de tijd om een weekplan te maken én maak je eten vooruit wanneer je een drukke tijd in gaat. Wanneer je een portie meer kookt kun je deze makkelijk invriezen. Door producten in te vriezen, wordt de vermenigvuldiging van micro-organismen gestopt. Hierdoor blijven producten langer houdbaar. Vooral soep, pasta, stamppotten, chili con carne, rijst-curry’s, sauzen, bami, nasi, ovenschotels met pasta/aardappel, risotto, etc. kan je makkelijk invriezen! Ook groente, fruit en vlees/vis/kip kun je heel goed invriezen. Zorg er wel voor dat je het per portie invriest! Anders moet je misschien te veel ontdooien en dat zou zonde zijn.
Nog een aantal tips voor invriezen:

  • Zet de temperatuur van je vriezer op maximaal -17 graden
  • Een volle vriezer houdt je vriezer kouder, doordat alle ingevroren producten als een soort koelelement werken
  • Bewaar zoveel mogelijk in plastic bakjes of diepvrieszakjes. Haal zo veel mogelijk lucht uit de zakjes, voor je het invriest
  • Mijn tip: gebruik liever bakjes, omdat deze je vriezer overzichtelijker maken dan allerlei losse zakjes
  • Schrijf op de bakjes/zakjes de datum van invriezen. Ook in de vriezer blijft niet alles eeuwig houdbaar! Restjes kun je ongeveer 3 maanden bewaren in de vriezer. Uitzonderingen op producten zijn: brood (4 weken), rauw vlees (12 maanden), geblancheerde groenten en zacht fruit (12 maanden), ijs (12 maanden) en mager vis (6 maanden)
  • Laat de restjes eerst goed afkoelen voordat je het invriest, omdat de temperatuur van de vriezer anders omhoog gaat. Het duurt dan langer voordat je restjes bevroren zijn én het kost meer energie
  • Verleng de houdbaarheid van groenten door ze eerst kort te koken
  • Vries een product maar 1 keer in! Het laten ontdooien en daarna weer te laten bevriezen is niet goed voor je voeding
  • Wist je dat een ingevroren maaltijd niet per se minder voedzaam is dan een vers bereidde maaltijd? Vitamines gaan wel een beetje verloren, maar dat duurt maaaaaanden. Je kunt dus prima je restjes 3 maanden bewaren in de vriezer.
  • Wist je dat je zelfs noten en zaden kunt invriezen?! Dat wist ik zelf niet. Nooit aan gedacht om dat te doen, maar hoe langer je noten bewaard.. hoe minder lekker ze worden. Door ze in te vriezen blijven ze langer lekker. Wanneer je ze wilt gebruiken laat je ze gewoon langzaam ontdooien buiten de koelkast.

Producten die je beter niet kunt invriezen zijn bijvoorbeeld: tomaten, komkommers, sla, andijvie, rauwe aardappels, kaas en melk.
Voortaan begin ik de week lekker op zondag, in plaats van de zaterdag. Zaterdag is namelijk de dag dat ik weer opnieuw boodschappen doe, maar dat is altijd na het ontbijt en soms zelf ook na de lunch. Dat vind ik niet zo handig. Dan heb ik zeg maar een “halve dag”. Als ik op zondag begin klopt het gewoon :)

Misschien wel even leuk om naar de inhoud van mijn vriezer te kijken :p Op dit moment is hij niet heel erg vol, omdat ik hem leeg wil hebben… Ik moet hem namelijk weer eens schoonmaken (veel ijs aan de zijkanten). Dat vind ik zo’n rot klus haha.

 

vriezer

 

Dit zit er dus bij mij in. Eén derde deel van de vriezer bestaat vrijwel altijd uit Indonesische hapjes (gekregen van schoonmoeder, zoals dat linksboven in het bakje en rechts boven in het zakje) en ingrediënten voor Indonesische gerechten (rechts boven zie je een hele zak rode peper en achter in de vriezer liggen o.a. sereh stengels en salamblaadjes). Zoals je ziet heb ik ook wel wat ijs in mijn koelkast… Perenijsjes en sorbetijs :P Altijd lekker. Op het moment heb ik zelfs ook een Ben en Jerry emmer er in staan, maar die kocht ik nadat ik deze foto maakte haha. Hij was in de aanbieding, dus dat kon ik niet laten liggen!! Ik heb ook wel wat gezonde dingen in de vriezer hoor :P Edamame boontjes, tuinerwten, fruit, paprika’s, spinazie, etc. Dat soort dingen probeer ik altijd in m’n vriezer te hebben. Ook maak ik vaak “smoothiebags”, als ik 3 mango’s voor 1 euro kan kopen bijvoorbeeld :p Ik maak er dan kant-en-klare smoothiezakjes van, zodat ik de inhoud ervan alleen maar met een beetje sap of water in de blender hoef te gooien als ik er zin in heb. Op het moment heb ik weinig vlees/vis er in. Een speklap, 250 gram gehakt (maar dat heb ik vanavond gebruikt, dus is nu op) en onder achter liggen nog wat garnalen. Normaal ligt er ook wel een kipfilet! Ik heb ook al een tijdje filodeeg liggen… Moet nog even bedenken wat ik daarmee ga doen :P Wat ligt er allemaal bij jou in de vriezer?

Het lijkt misschien alsof ik heel weinig eet, maar dat valt wel mee. Mijn porties in de avond zijn dan best wel groot. Ik heb ook geen honger en ik wil niet gaan eten als ik het niet nodig heb. Op sommige dagen (zoals maandag en dinsdag) blijkt mijn calorie-intake achteraf wel aan de lage kant te zijn, dus ik ga daar meer op letten.

Weekmenu.

Zondag.
Ontbijt: 2 boterhammen met 2 gebakken eitjes.
Lunch: Indonesisch van schoonouders (hete kip en sajoer lodeh met tofu).
Avondeten: pangsit uit de oven, ook van schoonouders.
Tussendoor: stukje chocola.

Maandag.
Ontbijt: Griekse yoghurt met druiven.
Lunch: 1 boterham met kipfilet.
Avondeten: noedels met wokgroenten en Aziatisch gekruide speklapjes.

Dinsdag.
Ontbijt: druiven.
Lunch: 1 boterham met ham.
Avondeten: homemade tomatensoep met stokbrood en een restje aioli.
Tussendoor: handje chips.

Woensdag.
Ontbijt: havermout met rozijnen.
Lunch: restje tomatensoep met brood.
Avondeten: homemade hamburger met bacon en cheddar (heb je deze al eens geprobeerd?!).
Tussendoor: druiven en een smoothie met ananas, spinazie, banaan en sinaasappelsap.

Donderdag.
Ontbijt: eiwitshake bij ouders (ik sliep daar).
Lunch: 4 boterhammen met eiersalade en worst (vanuit ouders).
Avondeten: nachos deluxe met kip en een salade (schoonouders aten mee).
Tussendoor: cherrytomaten.

Vrijdag.
Ontbijt: havermout met banaan, rozijnen en noten.
Lunch: salade met mais, taco kip, snoeptomaatjes, paprika, sla en bacon (lijkt op deze salade).
Avondeten: pasta spinaci et pancetta.

Zaterdag:
Ontbijt: stokbroodje met ham, kaas en sla.
Lunch: hamburger KFC.
Avondeten: pizza.

 

week 3 burger

week 3 nacho deluxe vrknt

week 3 ontbijt

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply