School Projects/ Vegetarisch dieet

VEGA: Terugblik

vega overzicht

vega overzicht

We zijn nu alweer een maand verder. In die maand heb ik goed kunnen nadenken wat ik heb ervaren tijdens mijn 31 dagen vegetarisch.
In deze post zal ik dit delen.

Het vegetarisch dieet beviel mij prima. Vooral de eerste 2 weken gingen gemakkelijk en waren zo voorbij. Stiekem ben ik best wel een beetje trots dat ik het een maand heb volgehouden. Zo nu en dan waren er best wat lastige momenten, bijvoorbeeld toen ik een weekend weg was met mijn schoonouders en zij gingen BBQ-en.
Ook uit eten gaan was niet zo’n feest als normaal gesproken. Het was toch nog erg zoeken naar een restaurant waar ze iets boden wat mij lekker leek. Daarnaast bieden veel restaurants dezelfde vegetarische gerechten aan (sowieso altijd ravioli op de een of andere manier).

Op normale dagen miste ik geen vlees of vis. Vegetarisch was normaal geworden voor mij. Af en toe had ik alleen behoefte aan vis.
Om vlees te vervangen at ik aardig wat hummus en kaas. Hummus was echt mijn nieuwe verslaving geworden, heerlijk met wat komkommer.
Ik keek er niet eens naar uit om weer vlees te eten. Wel om vis te eten, lekker een stukje zalm bijvoorbeeld.

In het begin van het dieet merkte ik dat ik meer darmklachten had dan normaal. Ik koppel dit aan het feit dat ik meer vezels binnen kreeg, omdat ik meer fruit en groente at. Mijn darmen zijn niet gewend aan die hoeveelheden en reageerden op de vezels. Tenminste, zo kijk ik er tegen aan. Dit ging gepaard met meer gasvorming en een opgeblazen gevoel.
Dit werd echter na 2 weken minder en aan het eind was het rustiger in mijn buik. Rustiger dan ooit.

Tijdens deze maand heb ik mij enkele keren vermoeid gevoeld. Ik weet niet of dit te maken had met een ijzertekort of gewoonweg omdat ik minder rust had vanwege tentamenstress. Een combinatie van deze twee kan uiteraard ook.

Ik heb mijn vitamine en mineralen bijgehouden en daaruit kwam dat ik regelmatig een te kort had aan de volgende vitamines en mineralen: vitamine A, B1, B6, B12 en ijzer.
Ik heb geprobeerd deze vitamines aan te vullen door voeding, maar dat bleek nog erg lastig te zijn. Vooral vitamine B12 en ijzer bleven een probleem. Ik ben toen ijzersupplementen gaan slikken in combinaties met kiwi’s (vanwege de betere opname van ijzer in combinatie met vitamine C). Ik kan niet zeggen dat ik mij daarna beter voelde.

Ook heb ik enige verbeteringen geconstateerd aan mijn huid.
Sommige van jullie weten dat ik psoriasis heb in mijn nek/op mijn hoofd. Dit is een chronische huidziekte die ik al heb sinds de basisschool. Vooral tijdens stress momenten is mijn psoriasis heftig. Op de een of andere manier heb ik hier weinig last van gehad in deze maand, terwijl mijn stress ontzettend hoog was (vanwege school).
Dat mijn psoriasis deze periode minder was, kan te maken hebben met het feit dat ik meer groenten en fruit at en wellicht minder verzadigde vetten heb binnengekregen. Het is moeilijk te zeggen waar nou de oorzaak ligt van de verminderde psoriasis. De zon scheen deze maand namelijk ook een aantal keer goed en misschien was ik daardoor vaker buiten dan normaal (uv-stralen werken positief op psoriasis).
Nu, een maand later, is mijn psoriasis weer veel erger geworden. Terwijl ik nu geen stress meer heb, maar wel weer vlees eet.
Toch leuk om eens verder te onderzoeken…

Ik heb expres een tijd gewacht met het schrijven van mijn “conclusie”, omdat ik het leuk vond om hier in te verwerken hoe ik nu tegen vis en vlees aan kijk.
Ik eet nu alweer een maand vlees en vis en ik kan je zeggen dat het me tegenvalt. Daarom ben ik ook veel minder vlees gaan eten dan voorheen.
Ik vind vlees minder lekker geworden. Sommige dingen die ik erg lekker vond (chorizo, kip, hamburgers, gehakt) staan mij nu echt niet meer aan.
Vis ben ik wel meer gaan eten. Ik heb ook gemerkt in mijn maand vegetarisch dat mijn behoefte naar vis steeg. Terwijl ik vrijwel nooit vis at voor deze maand.

Afgelopen weken heb ik ongeveer net zo vaak vegetarisch als niet-vegetarisch gegeten en het bevalt me prima op deze manier. Mijn buik klachten zijn minder dan voorheen en ik heb genoeg energie.
Wat ben ik nu van plan? Zo door gaan als nu. Vlees/vis afwisselen met een dag vegetarisch. Meer fruit en groente eten.
Tempeh en tofu vind ik erg lekker, dus dat zal ik ook blijven eten.
Deze opdracht heeft een vleeseter in een parttime vegetariër veranderd. Dat had ik echt nooit verwacht :)

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Een overzicht van 2015 - CozyMess
    1 januari 2016 at 18:57

    […] hield. En het jaar waarin ik 31 dagen geprobeerd heb koolhydraatarm te eten en ook waarin ik voor 31 dagen vegetariër was! Dat laatste is ook meteen een van mijn goede voornemens: in 2016 wil ik graag vaker […]

  • Leave a Reply