School Projects

MACRO’s: Koolhydraten

Koolhydraten worden ook wel suikers genoemd. Maar naast suikers, kunnen koolhydraten ook zetmeel zijn (zetmeel zijn lange ketens suiker). In het lichaam worden koolhydraten omgezet in glucose, wat energie is voor het lichaam. Deze energie helpt ons met bewegen, praten, denken, eigenlijk alles wat we doen. Onze hersenen kunnen niet zonder glucose. Niet heel onbelangrijk dus, die koolhydraten!
Er zijn twee typen koolhydraten, de snelle enkelvoudige koolhydraten en de langzame meervoudige koolhydraten.

 

koolhydraten1a

 

Meervoudige koolhydraten

In de meervoudige koolhydraten zitten veel voedingsvezels. Om deze reden worden deze koolhydraten ook wel “goede koolhydraten” of langzame koolhydraten genoemd. Langzaam omdat deze suikers langzaam in het bloed opgenomen wordt, wat een bloedsuikerpiek voorkomt.
De vezels zorgen voor een goed lopende spijsvertering. Deze goede koolhydraten zitten bijvoorbeeld in:

  • Paddenstoelen
  • Broccoli
  • Fruit
  • Volkorenbrood
  • Volkorenpasta
  • Spinazie
  • Pinda’s en noten
  • Linzen en erwten

 

koolhydraten2a
Enkelvoudige koolhydraten

De snelle, enkelvoudige koolhydraten worden ook wel “slechte koolhydraten” genoemd. Waarom? Er zitten weinig voedingsvezels in deze koolhydraten. Hierdoor worden deze koolhydraten heel snel opgenomen in het bloed. Wanneer je enkelvoudige koolhydraten binnenkrijgt, zorgt dit voor een bloedsuikerspiegelschommeling. Het gezondst is om je bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden. Enkelvoudige koolhydraten zijn pure suikers.
Een direct gevolg van veel enkelvoudige koolhydraten is overgewicht. Dit komt omdat er geen belangrijke voedingsstoffen inzitten, maar wel veel onnodige calorieën. Naast overgewicht, moeheid en dorst, kan een hoge bloedsuiker ook voor ontstekingen in het lichaam zorgen. Op lange duur zorgt het voor een hoge bloeddruk, diabetes, depressie en reuma.
Als voorbeeld een lijstje met enkelvoudige koolhydraten:

  • Suiker
  • Honing
  • Aardappelen
  • Wit meel (wit brood)
  • Witte rijst

 

Overgewicht door koolhydraten

Vaak wordt er gedacht dat overgewicht ontstaat door vet te eten en worden vetten altijd het liefst vermeden. Maar… Wanneer je veel koolhydraten binnenkrijgt en niet veel beweegt (dus minder calorieën verbrand dan je binnen krijgt), wordt glucose omgezet in vet en dit wordt in je lichaam bewaard.
Om overgewicht te mijden, hoef je koolhydraten niet te mijden… maar je kunt het beste zo min mogelijk producten met toegevoegde suikers of enkelvoudige koolhydraten eten/drinken.
Beter is het om te kiezen voor voeding met vezels (meervoudige koolhydraten), zoals volkoren varianten en groente en fruit.

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    PROJECT 1. Het koolhydraatarme dieet - CozyMess
    5 januari 2016 at 18:53

    […] Voor mijn opleiding Voeding en Diëtetiek heb ik een projectje bedacht. Ik ga voor 30 dagen koolhydraatarm eten. In dit artikel leg ik uit waarom ik dit ga doen en wat een koolhydraatarm dieet is! Wat koolhydraten zijn kun je lezen in dit artikel. […]

  • Leave a Reply