Life

RUN: Hardlopen voor beginners

Op het moment zit ik weer helemaal in de “sport flow”!
Echt super fijn! Sinds een paar weken terug ben ik weer gaan hardlopen. Dat wilde ik heel graag weer gaan doen.
Vorig jaar was ik ook ergens in maart begonnen met hardlopen, maar kreeg toen last van mijn scheenbenen. Ik wilde te graag en te snel.
Blijkbaar heb ik gevoelige schenen en ik heb maandenlang last gehad van “shinsplints”. Een hele vervelende blessure.

hardlopen2

Omdat ik het wel heel graag weer wilde gaan proberen, heb ik zelf een hardloopschema samengesteld.
Dit hardloopschema bouwt het hardlopen heel rustig op, zodat mijn lichaam er rustig aan kan wennen. Ik wissel rennen met wandelen af.
Elke week ga ik net weer een of twee minuutjes langer rennen. Op deze manier hoop ik geen last te krijgen van blessures!
En het werkt! Ik zit nu in week 4, nog nergens last van! Ik ben zo blij! :D
Ik ben nu rustig aan het opbouwen om 30 minuten achter elkaar te kunnen gaan rennen. Daarna is mijn doel om de 5 km te kunnen rennen, maar belangrijker vind ik het nu om in ieder geval in één stuk door te kunnen gaan rennen. Als ik de 5 km in een stuk kan rennen, wil ik rustig gaan opbouwen naar de 10 km! En het lijkt me echt super tof om een keer met een run mee te doen! Ik hoop ergens in september mee te kunnen doen aan de 5 km :) En volgend jaar de 10 km proberen!

hardlopen

Lijkt het jou ook leuk om te beginnen met hardlopen?
Hier een paar belangrijke tips!

  • Bouw het langzaam op en luister goed naar je lichaam. Het vraagt nogal veel van je lichaam om opeens te gaan hardlopen. Zeker als je overgewicht hebt, is hardlopen belastend voor je lichaam. Je lichaam moet de tijd krijgen om er aan te wennen. Krijg je last van je schenen of iets anders? Stop dan met hardlopen en probeer het een andere dag opnieuw. Je moet geen pijn gaan krijgen. In het begin is het erg raadzaam om een hardloopschema te volgen. Een hardloopschema verkleint de kans op blessures en motiveert wanneer het goed vol te houden is!
  • Het is niet alleen belangrijk dat je het langzaam opbouwt, het is ook belangrijk dat je een goed tempo aanhoud tijdens het hardlopen. Vergeet niet dat je het een hele sessie moet volhouden. Je kunt in het begin beter te langzaam gaan, dan te snel. Die snelheid komt vanzelf wel.
  • Stel haalbare doelen. Je hebt nog nooit hardgelopen, maar je wilt in 1 maand die 5 km kunnen rennen? Nouja, als je al een goede conditie hebt misschien, maar echt een haalbaar doel is het niet. Doelen die niet haalbaar zijn, zijn demotiverend. Een beter doel is “over 3 weken wil ik 3 minuten achter elkaar kunnen rennen”. Of “Ik wil over 14 weken 5 km kunnen rennen”. “Over 10 weken wil ik een betere conditie hebben opgebouwd door het hardlopen” kan natuurlijk ook een doel zijn.
  • Ren op goede hardloopschoenen, die bij jou loopstijl past. Stabiliteit en demping = belangrijk.
    Ik heb zelf mijn schoenen bij de hardloopwinkel gehaald, omdat zij mijn loopstijl gingen meten en mij bij mij passende schoenen konden aanbieden. Reken er wel op dat je zo’n 100 tot 150 euro kwijt bent.
  • Geniet! Geniet van de frisse lucht, het zonnetje, de beweging, van de natuur of van de stad… Je zult ook merken dat je ontzettend veel andere hardlopers tegen komt. Hartstikke leuk! Samen met een vriend/vriendin hardlopen maakt het nog extra gezellig :)

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt!
Ben je geïnteresseerd in mijn “Hardloopschema voor beginners”? Laat hieronder dan even een berichtje achter met je mailadres, dan mail ik het bestandje naar je! :)

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply