School Projects/ Vegetarisch dieet

VEGA: Dag 25 – 25 mei

Nog maar een paar daagjes joh.
Ik heb het zo druk dat ik er niet eens bij stil sta, maar mijn laatste dagen gaan nu echt in.
Vandaag nog maar 7 dagen en dan mag ik weer vlees en vis.
Verheug ik me er op?
Hmm… niet per se. Ja het maakt het leven wat makkelijker met uit eten gaan en als ik bij iemand ga eten.
Tis niet zo dat ik niet kan wachten tot het maandag 1 juni is. Nee totaal niet eigenlijk.
Ik eet gewoon heel lekker, meestal dan.

Vandaag at ik havermout als ontbijt. Met bosbessen en.. een oude banaan.
Lekker was het wel. Altijd een goede combi.

vega dag 25 ontbijt

Lunch.. mijn god, sorry. Al dat leren maakt mij echt fantasieloos. In wat ik eet en mijn foto’s. Zo saaiiiiiii.
Anyway, mijn lunch was volkorenbrood met veldsla en een beetje tuinkruiden dressing.
Te simpel gewoon. En eigenlijk te veel vet.

vega dag 25 lunch

Gelukkig zat er iets meer fantasie in mijn avondeten!
Vandaag zaten we weer lekker in de Indonesische sferen, want we maakten Sajoer Lodeh. Wat volgens mij iets van “zachtgekookte groente” betekend. Zachtgekookt in de zin van “kort gekookt, niet helemaal slap”.
Er ging lekker veel groenten in: kousenband, bloemkool, paprika en Chinese kool. Daarna voegden we nog blokjes tofu er aan toe.

Hoe maak je het?
Ten eerste heb je boemboe (kruiden) nodig. Deze kun je in een zakje kopen of zelf maken. Bij dat laatste kan ik je verder niet helpen, zelfs mijn Indonesische schoonmoeder gebruikt een zakje boemboe.Β Boemboe voor Sajoer Lodeh dus.
Die kruiden fruit je in een wok met wat olie en daar doe je dan een gedeelte water bij (hoeveelheid staat op de verpakking van de boemboe) en 200 ml kokosmelk.
Je kunt er salamblaadjes aan toe voegen voor de extra smaak, deze moet je er later wel uit halen. Laat het even pruttelen.

De tofu snijd je in blokjes en deze bak je eventjes in wat olie tot het goudbruin is.
De groente snijd je hapklaar en voeg je toe aan de pruttelende wok. De kunst is om het niet te lang te koken, het moet nog een bite houden.
Als de een groente iets langer moet koken, moet je die er eerder in doen. Anders wordt deze slap natuurlijk.
Je kunt ook eerst alle groenteΒ apart koken, daarna koud afspoelen (anders gaart het na) en bewaren tot het eventjes met de saus mee verwarmd kan worden.
Doe als allerlaatst de tofu blokjes erbij, verwarm de boel en klaar!
Serveren met rijst!

vega dag 25 diner

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply